-1.4 C
Czech
Sobota 27. prosince 2025
ElektroDacia Spring. Elektrický městský vůz se dere na přední příčky

Dacia Spring. Elektrický městský vůz se dere na přední příčky

Reklama

Dacia udělala mnoho odvážných kroků na cestě k modernizaci. Za zmínku rozhodně stojí proměna vizuálu, který přitahuje větší pozornost. Nově všechny vozy zdobí znak X na přední masce. Dacia se navíc zavázala i k elektrickému rozvoji. Její městský vůz Spring přináší skutečné jaro do ulic. Výkon je sice nízký, nemůže se ovšem rovnat nízkosti pořizovací ceny.  

Dacia se rozhodla jít do prodeje trochu jinou cestou, než jakou zvolily ostatní značky. Zatímco mnoho evropských firem zkrátka „napálí“ cenu svého elektrického modelu tak, aby se investice bohatě vrátila, Dacia volí raději dostupnost. A skutečně, cca 500 000 v základu za elektromobil není skutečně takové množství peněz, které by nás položilo do kolen. Pochopitelně, například Enyaq bude kvalitou úplně jinde, cena ve finále ovšem dozajista rozhodne. Výkon jasně naznačuje, že s modelem Spring se můžeme pustit opravdu jen do městských uliček. Pojďme se na tuhle Dacii podívat pořádně zblízka. 

Design

Vzhled je faktor, který konečně začala tahle značka řešit. Dacia nikdy nepatřila mezi matadory designu, spíše stála v čele posměšků. S novou éro ale přišlo také nové pojetí marketingu a krásy jako takové. Všechny modely tudíž získaly stejný vzhled přední masky, aby tak výrobci mohli vytvořit divizi, která bude snáze zapamatovatelná. Ani Spring tedy není výjimkou. Po obou stranách masky, kde se pod znakem X skrývá nabíjecí otvor, najdeme dva velice povedené světlomety. Středová část silně připomíná nový prvek značky VW.

Kola nabrala rozměr pouze 14 palců, což se ovšem hodí pro městské manévrování. Z boku má pro nás Spring připravený ještě jeden hlavní doplněk. Lištu s nápisem Spring. Zadní část se skutečně povedla. Mezi dvěma rudými světlomety je zasazen nápis Dacia ve zcela novém provedení. Obdobný prvek začala před nedávnem používat značka Kia. Kdo se inspiroval? 

Interiér představuje hlavně jednoduchost a touhu ušetřit. Na palubní desce najdeme pouze to nejdůležitější v čele s malou obrazovkou infotainmentu. Zadní sedadla nejsou zrovna dvakrát prostorná, proto počítejme maximálně se čtyřmi osobami na výlet. 

Motor 

Elektromotor dokáže nabídnout pouze 44 koní a maximálně 125 Nm točivého momentu. Slabý výkon se ovšem dá pochopit vzhledem k faktu, že celý vůz váží pouze 970 kg. Dojezd se pohybuje podle podmínek v rozmezí od 230 km do 305 km. Není to moc, ale na městský provoz to bohatě stačí. 

Verdikt 

Konečně cena. Cca 530 000 korun je částka, kterou v základu necháme firmě Dacia za její elektromobil. To je vcelku slušná. Nabídka, pokud si uvědomíme, že i přes nedostatky je Spring docela živé a vcelku útulné vozítko.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Nový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama