-1.2 C
Czech
Sobota 27. prosince 2025
SupersportyToyota ukázala prototyp GR GT a chystá silniční osmiválec

Toyota ukázala prototyp GR GT a chystá silniční osmiválec

Reklama

Toyota zvedla laťku své sportovní divize Gazoo Racing. Na domácí půdě ukázala prototyp GR GT a vedle něj i závodní verzi GR GT3 pro kategorii FIA. Novinka míří vysoko: kombinace osmiválce, hybridní techniky a transaxle koncepce slibuje výkon i vyváženost. Výrobce tvrdí, že silniční varianta má zůstat použitelná každý den.

Za projektem stojí Akio Toyoda, který vystupuje jako Master Driver Morizo. V otevřeném vzkazu připomíná, že Toyota se k podobným autům nepropracovala přes marketing, ale přes roky frustrace na okruzích. Když vzniklo LFA, přišla i úleva, ale pocit dluhu prý nezmizel. „Nikdy nezapomenu ten pocit ponížení,“ vzkazuje Morizo a dodává, že právě tahle bolest dál pohání jeho i tým.

Ponížení jako palivo pro nový vlajkový model

Morizo popisuje, jak si s Naruse-san kdysi připadali na Nürburgringu jako snadná kořist. Až LFA prý změnilo pravidla hry. „Poprvé jsem dokázal jet Nürburgring jen s pohledem dopředu,“ zaznělo tehdy od Naruse-san. Toyota ale podle něj rychle zjistila, že i úspěch může bolet, když pořád existují rychlejší auta a pochybovači kolem.

Právě odtud vede přímá linka k dnešku. Toyota postupně vypustila GR86, GR Supra, GR Yaris i GR Corolla, zkoušela vodíkový motor a dál sbírala kilometry v Super Taikyu i na Nürburgringu. Teď přichází další krok. GR GT má být vlajková loď, která naváže na Toyota 2000GT a Lexus LFA a zároveň přenese řemeslo k nové generaci.

Toyota klade důraz na spolupráci jezdců a inženýrů. Vedle Morizo se do vývoje zapojili i závodníci Tatsuya Kataoka, Hiroaki Ishiura, Naoya Gamou a gentleman driver Daisuke Toyoda. Výsledek má působit jako silniční auto s duší závodního stroje, přesné a čitelné i na limitu.

Osmiválec, hybrid a transaxle

Technika hraje první housle. GR GT sází na transaxle koncepci a rozložení hmotnosti 45:55. Pod kapotou pracuje čtyřlitrový osmiválec twin turbo, který doplňuje elektromotor. Systém nabídne 650 koní a 850 newtonmetrů. Přenos výkonu řeší osmistupňový automat bez měniče, místo něj používá spojku s mokrým rozběhem.

Toyota zároveň poprvé staví celohliníkový rám a vyztužuje klíčová místa karbonem, třeba na střeše nebo kapotě. Cíl zůstává jasný a to nízké těžiště a vysoká tuhost. Pomohou i speciálně vyvinuté Michelin Pilot Sport Cup 2 a karbon keramické brzdy Brembo. Výrobce mluví také o aerodynamice, kterou navrhl opačným postupem: nejdřív ideální tvar pro proudění a chlazení, teprve pak design. Počítá s rychlostí přes 320 km/h.

Vedle silničního prototypu stojí GR GT3 pro zákaznické týmy. Drží se stejné filozofie a používá evoluci stejného čtyřlitru. Toyota slibuje tovární zázemí TGR a úzkou spolupráci při závodech i nastavení vozu. Testy už probíhaly na simulátorech, na okruzích Fuji a Nürburgring i na veřejných silnicích. Prototyp zatím ukazuje směr, sériové uvedení Toyota spojuje s rokem 2027.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Nový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama