Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.
Designéři mu dali hranatější postoj a typické jeepovské znaky. Nechybí sedmisegmentová maska, výrazná kapota ani robustní lemy blatníků. Auto měří zhruba 4,55 metru, ale opticky vypadá větší. Uvnitř chce působit bytelně, zároveň však nabízí přehlednou palubní desku a širokoúhlý centrální displej, který v koncernu hned tak nenajdete. Volant má menší průměr a tlustý věnec, aby seděl do ruky.
Kabina překvapí prostorem a světlem. Velké prosklení dělá své, stejně jako vysoký posed vzadu. Zavazadelník narostl na 550 litrů. Některé věci ale zůstanou kompromisem, třeba strmější opěradla vzadu nebo výhled vpřed přes skloněné čelní sklo a silnější sloupky. Jeep to vyvažuje lepší aerodynamikou a pečlivějším odhlučněním.
Hybrid jako sázka na jistotu
Do prodeje zamíří nejdřív mild hybrid a slabší elektromobil. Hybrid staví na přeplňovaném tříválci 1,2 litru s výkonem 100 kW, pomáhá mu elektromotor v šestistupňové dvouspojce. Soustava nabídne 106 kW, tedy 145 koní. Auto váží kolem 1,6 tuny, což mu prospívá. Působí hbitě v manévrování i v zatáčkách a podvozek snese i ostřejší tempo na rozbité silnici.
Podvozek ladí příjemně tuze, ale ne tvrdě. Kola drží stopu i na nerovnostech a rány nepřichází zbytečně do kabiny. Brzdy by snesly ostřejší nástup, jenže ani prudké zpomalení auto nerozhodí. Vývojáři přidali i několik detailů pro terén, třeba vyšší umístění senzorů. A hlavně nechali ve standardu přepínač Selec-Terrain, který mění chování pohonu i brzd.
Elektromobil a čtyřkolka přijdou rychle
Elektrická verze nabízí vpředu synchronní motor 157 kW a baterii 80 kWh celkově, využitelných 74 kWh. Tabulkově slibuje dojezd 500 kilometrů. Nabíjení zvládne až 160 kW stejnosměrně a v základu počítá s palubní nabíječkou 11 kW, za příplatek 22 kW. Elektrika ale působí těžkopádněji a ke svižné jízdě tolik nesvádí.
Zajímavě vypadá čtyřkolka řešená zadním elektromotorem. Jeep ji spojuje s terénními parametry, jako je světlá výška 200 mm a brodivost kolem 45 centimetrů. Selec-Terrain nabídne pět režimů včetně Snow nebo Sand/Mud a podle řidiče z testu se Compass choval v krizových manévrech jistě. Řekl dokonce, že působil bezpečněji a předvídatelněji než elektrická varianta.
Na český trh má Compass dorazit ještě před koncem roku se zveřejněním cen a otevřením objednávek pro hybrid a slabší elektromobil. První auta se u dealerů objeví v průběhu prvního čtvrtletí 2026. Další verze postupně doplní nabídku, včetně plug in hybridu a silnější elektrické čtyřkolky. Jeep tím jasně říká, že Compass bere jako klíčový model pro Evropu a chce ho udržet v centru dění i v době elektrického přerodu.
