Ford znovu uvádí jméno Explorer, ale pod ním už se neukrývá obrovské americké SUV s burácejícím šestiválcem. Nový Explorer je menší, čistě elektrický a vznikl ve spolupráci s Volkswagenem. Přesto si zachoval vlastní charakter i styl. Výrobce slibuje dojezd přes tři sta kilometrů a výrazně lepší efektivitu než dříve.
V Německu postavený Explorer stojí na platformě MEB, kterou využívá i Volkswagen ID.4 nebo Škoda Enyaq. Ford ale dostal novější generaci baterií a modernizované motory. Základní verze má pohon zadních kol a výkon 170 koní, silnější nabízí 286 koní a nejvyšší čtyřkolka až 340. Zrychlení na stovku trvá 5,3 sekundy, nabíjení z deseti na osmdesát procent zvládne za 26 minut.
Interiér s dotykovou náladou
Kabina působí vzdušně a čistě. Dominuje jí svislý displej s úhlopříčkou 14,6 palce, který se dá posunout a odhalí tajnou přihrádku My private locker. Ford tím přidává nápaditý prvek, ale zároveň se nevyhnul slabinám převzatým z Volkswagenu. Ovládání oken i světlometů řeší dotykové plošky, které se těžko používají po paměti. Zato prostornost potěší, stejně jako velká středová schránka Mega Console a kufr o objemu až 470 litrů.
Na předních sedadlech se sedí pohodlně, zadní místa nabídnou dost místa i dospělým. Materiály působí kvalitně a infotainment reaguje svižně. „Vidíte daleko dopředu a všechno je po ruce,“ píše jeden z testerů. Explorer působí moderněji než jeho německý sourozenec, přitom zůstává praktický a přehledný.
Rychlý, tichý a překvapivě pohodlný
Na silnici působí Explorer vyváženě. Podvozek zvládá i rozbité cesty, karoserie se v zatáčkách téměř nenaklání. Čtyřkolka přidává jistotu při akceleraci i výjezdu ze zatáček. Brzdy jsou nastavené tak, že není znát přechod mezi rekuperací a klasickým brzděním. I v zimě si vůz drží spotřebu kolem dvaceti kilowatthodin, což patří k nejlepším hodnotám ve třídě.
Základní provedení stojí necelý milion korun, střední zadokolka zhruba 1,15 milionu a čtyřkolka přibližně o sto tisíc víc. Příplatek za výbavu Premium činí devadesát tisíc. Explorer se tak ocitá v těsném závěsu za domácí konkurencí, ale nabízí osobitý styl i komfort, který u elektromobilů nebývá samozřejmostí.

