Po pěti letech postupného odhalování, které začalo koncepčním modelem Precept v roce 2020, je to konečně oficiální – Polestar představuje svůj nový vlajkový sedan s označením Polestar 5. Premiéru si odbývá na autosalonu IAA Mobility v Mnichově a jeho ambice jsou jasné: postavit se silné konkurenci v podobě Porsche Taycan nebo Lucid Air.
Vyroben v Číně, zatížen cly
Polestar 5 se vyrábí v čínském Čchung-čchingu a podle inženýrů je téměř nemožné přesunout výrobní linku jinam. Platforma, na níž automobil stojí, je totiž zcela unikátní a vznikla výhradně pro tento model. Problémem je především 100% clo, které Spojené státy uvalily na čínské elektromobily. To by cenu Polestaru 5 v USA prakticky zdvojnásobilo a udělalo z něj extrémně drahé zboží.
V Evropě startuje základní verze na částce 119 900 eur (cca 3,0 milionu Kč), varianta Performance pak stojí 142 900 eur(cca 3,6 milionu Kč), což je sice hodně, zákazník ale dostane do rukou skutečně kvalitní elektromobil.
První čistokrevný Polestar
Na rozdíl od předchozích modelů značky, které sdílely platformy s koncernem Geely, je Polestar 5 prvním zcela vlastním vozem. Podvozek z lepeného hliníku, hliníková karoserie a vývoj vedený především ve Velké Británii, a to za účasti inženýrů, kteří dříve pracovali pro Lotus nebo McLaren. To naznačuje, že jízdní vlastnosti budou patřit k hlavním trumfům novinky.
Obě verze využívají akumulátor NMC o kapacitě 112 kWh hrubého (106 kWh čistého). Díky 800voltové architektuře zvládne vůz nabíjení výkonem až 350 kW, což znamená dobití z 10 na 80 % za pouhých 22 minut. Dojezd se odhaduje na 530 km u základní verze a 480 km u varianty Performance.
Výkon, který bere dech
Pohon zajišťuje dvojice elektromotorů – hlavní vzadu a menší vpředu. Základní model nabídne výkon 748 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Varianta Performance přidává sílu až 884 koní a sprint zvládne za 3,1 sekundy. Nejvyšší rychlost je u obou verzí shodně elektronicky omezena na 250 km/h.
Verdikt
Polestar 5 je jednoznačně dalším důkazem, že automobilka míří mezi absolutní špičku elektromobilového segmentu – ať už bude jeho působnost globální, nebo zůstane především evropskou záležitostí.