Na autosalonu IAA v Mnichově se britská automobilka Mini vytasila s dvojicí výstředních konceptů JCW Hatchback, vytvořených ve spolupráci s módní značkou Deus Ex Machina. Jeden vzdává hold surfové kultuře, druhý zase čerpá inspiraci z motorsportu.
Britská automobilka Mini si vždy zakládala na odlišnosti, hravosti a širokých možnostech personalizace. Od kontrastních střech a šachovnicových zrcátek až po zadní světla ve tvaru Union Jacku – Mini nikdy nemělo strach z nápaditého designu. Letos v Mnichově na autosalonu IAA to znovu potvrdilo, když ve spolupráci s australskou módní značkou Deus Ex Machina představilo dvojici výstředních konceptů vycházejících z modelu John Cooper Works Hatchback (JCW).
Oba vozy staví na stejné technice, ale každý míří úplně jiným směrem. „The Skeg“ se inspiruje surfovou kulturou a ukazuje elektrickou mobilitu s lehkostí a hravostí. „The Machina“ naopak čerpá z motorsportu, přidává agresivní vzhled a závodní technické prvky.
„The Skeg“ – tichý surfař
Koncept Skeg vychází z elektrické verze JCW s výkonem 255 koní. Karoserie využívá laminátové panely, které snižují hmotnost o 15 %. Blatníky jsou přinýtované, střechu zdobí obří křídlo reagující na proudění vzduchu jako surf na vlnách.
Barevné provedení kombinuje stříbrnou a žlutou, přičemž výrazným prvkem jsou napnuté popruhy na střeše, odkazující na připevněný surf. Tento motiv se objevuje i uvnitř – na volantu nebo palubní desce.
Interiér je maximálně odlehčený. Závodní skořepinová sedadla mají neoprenové potahy, které se nezaleknou ani mokrého řidiče po návratu z pláže. Praktické jsou i laminátové vaničky na neopreny a jednoduché dveřní panely.
„The Machina“ – motorsport v krvi
Druhý koncept, Machina, je postaven na benzínové verzi JCW s dvoulitrovým turbem o výkonu 228 koní. Zvenku zaujme rozšířenými blatníky, sníženým podvozkem a čtveřicí přídavných rallye světel nad maskou. Namísto kulatých světlometů najdeme LED pásky a střechu zakončuje spoiler připomínající závodní speciály Can-Am.
Uvnitř vládne čistý motorsport: pětibodové pásy, skořepiny, hliníkové podlahy, odstrojené dveře, odhalený rám a hydraulická ruční brzda pro kontrolované smyky. Vše je podřízeno funkci a řidičskému zážitku.
Verdikt
Ani Skeg, ani Machina se sériové výroby pravděpodobně nedočkají. Jejich posláním je ukázat, že Mini se nebojí experimentovat a že i tradiční ikona může dostat zcela nové pojetí. Surfová lehkost a motorsportová dravost se sice na silnicích nejspíš neobjeví, ale jasně dokazují, že Mini umí své fanoušky stále překvapovat.