Obrovský dojezd, tichý provoz a výborné jízdní vlastnosti – nový Hyundai Ioniq 9 má všechny předpoklady stát se špičkou mezi elektrickými SUV s třemi řadami sedadel. Navíc nikomu nebude vadit, že se do tohoto vozu nelije benzín. Elektřina všem vytře zrak.
Po úspěchu sesterského modelu Kia EV9 přichází Hyundai se svou vlastní vizí velkého elektrického SUV: Ioniq 9. Využívá stejnou platformu E-GMP (Electric-Global Modular Platform), ale přidává k ní odvážnější design a o něco větší důraz na komfort. Futuristický vzhled s pixelovou grafikou světel, ostrými liniemi a širokými boky si rozhodně nespletete s žádným jiným vozem na silnici. Zezadu může Ioniq 9 působit trochu hranatě, ale celek funguje překvapivě dobře.
Oáza klidu
Uvnitř vládne minimalismus a promyšlená ergonomie. Dvě 12,3palcové obrazovky (přístrojový štít a centrální displej) dominují palubní desce, kterou opticky rozděluje hliníkový dekorační pás – pro někoho možná trochu extravagantní, ale rozhodně originální.
Ve výbavě záleží na zvoleném stupni – základ tvoří kvalitní látka, ve vyšších verzích najdeme prémiovou umělou kůži. Serverem Motor1 testovaný vrcholný model Calligraphy nabízí luxusní výbavu ve všech třech řadách sedadel. Při 110 km/h je v kabině až překvapivý klid – aerodynamický hluk je zde téměř neznámý pojem.
Dojezd, výkon a rychlé nabíjení
Základní verze Ioniq 9 S nabídne až 540 km dojezdu (EPA) – a to je v této třídě naprostá rarita. Vrcholná verze Calligraphy s dvojicí elektromotorů a pohonem všech kol zvládne slušných 500 km a přidává výkon 422 koní.
Co ale zaujme ještě víc: Hyundai už z výroby podporuje North American Charging Standard (NACS) – tedy možnost nabíjení na Superchargerech Tesly. Z 10 % na 80 % dobijete Ioniq 9 za pouhých 24 minut.
Design nemusí sednout každému, ale zaujme
Přestože design Ioniqu 9 působí odvážně a osobitě, ne všem bude vyhovovat. Hranaté linie, ploché boky a vysoká záď připomínají spíše Tesla Model X, což není právě designová ikona. Interiérové detaily – například stříbrné panely nebo zcela rovná palubní deska – mohou některým zákazníkům připadat příliš „plastové“ nebo strohé. Za náš jde ale o originální řešení vzhledu nového SUV.
Verdikt
Hyundai Ioniq 9 se nebojí jít proti proudu. Nabízí skvělý dojezd, komfortní interiér, tichý provoz a výkonný elektrický pohon. Design a cena (1,75 milionu korun) mohou být pro některé limitem, ale v rámci elektrických SUV je to jedno z nejlepších řešení na trhu.