0.9 C
Czech
Úterý 23. prosince 2025
Mercedes1000 km není jen vize. Byl zdolán nový vrchol v elektromobilovém průmyslu

1000 km není jen vize. Byl zdolán nový vrchol v elektromobilovém průmyslu

Reklama

Mercedes-Benz si v knihách o výrobě aut získá samostatnou kapitolu. Elektromobil Vision EQXX dobyl zcela novou metu světa elektřiny. U tohoto alternativního pohonu jsme zvyklí na omezenou kapacitu dojezdu. 400 km se bere jako standard, 500 už znamená povedenou výrobu. Dvojnásobek nás ale zatím nenavštívil ani v nejdivočejších snech. Přesto se stal skutečností. 

Mercedes světu zatím představil pouze prototyp vozu, který už své lidem ukázal. Na jeden zátah zdolal 1000 km vzdálenosti. To ho posouvá na naprostou špičku ve svém oboru. Cíl byl předem daný a podařilo se ho dosáhnout. Ukázat veřejnosti, že i alternativní elektrická energie umí divy. Doposud jsme vnímali elektrony pouze jako záruku kvalitního odpichu, tichého motoru a dlouhého nabíjení. Nyní se ovšem přepisuje historie. Od teď už víme, že vzdálenost nebude problém. 

Design budoucnosti 

Je samozřejmě otázkou, jestli tento samý vůz vyjede do ulic. Design byl upraven ve prospěch aerodynamiky, která byla pro zdolání 1000 km naprosto zásadní. Odpor vzduchu byl proměnnou, která nesměla závod o vzdálenost ovlivnit. Exteriér tak působí velice futuristicky. Předek lemují LED světla spojená světelnou lištou. Zadní část pak lehce připomíná Batmobil. Firma dodává k prototypu jediné: „Vision EQXX představuje revoluci ve výrobě, která se vyznačuje lehkou hmotností, inovacemi baterie a novými materiály.“

Žádný odpor

Mercedes-Benz rovněž vyzdvihuje design, na kterém se usilovně pracovalo. Podle všech je nejvíce aerodynamickým autem této stáje EQS. EQXX posouvá tento mezník o pár délek kupředu. S odporem vzduchu s koeficientem 0,17 se stává jedním z nejlépe navržených vozidel vůbec. je samozřejmé, že hlavně díky této hodnotě mohl prototyp Vision dobýt 1000 km na jedno nabití. Faktem totiž je, že 2/3 elektrické energie neputuje do kol, ale do prorážení vzduchové bariéry. Proto se automobilky snaží nenápadně napasovat na své výtvory tolik nepopulární tvar kapky, protože to je ten, který klade nejmenší odpor. 

Výsledek je tedy jednoznačný. 95 % energie putuje z motoru tam, kam má. Jen pro zajímavost, vytrvalostní běžci dosahují hodnoty 50 % a všední auta 30 %. Hlavní úspěch ve firmě berou v podobě baterie. Ta byla odborným týmem zbavena přebytečné váhy, která jinak u elektromobilů převládá. Abychom byli přesní, 100 kWh je uloženo v o polovině menším prostoru, který je lehčí o 30 %, než klasické baterie. 

Nezbývá nám než čekat, kdy se prototyp stane skutečností a začneme ho potkávat na našich silnicích. 

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.

Tata Sierra v Indii odhalila ceny, výbavy i motory

Tata vrací do hry jméno Sierra a rovnou ukazuje, že míří vysoko. Nové SUV nabídne pět výbav, několik motorů a širokou paletu převodovek. Startuje zhruba na 330 tisících korun, objednávky se rozjedou v polovině prosince a první vozy dorazí začátkem roku 2026.

Cadillac CT5 pro Čínu dostal balíček V Performance

SAIC GM ukázal na autosalonu v Kantonu Cadillac CT5 pro rok 2026 s novým balíčkem V Performance. Přidává matně šedý lak Hurricane, červené brzdy Brembo a pár detailů navíc. Technika zůstává stejná, balíček míří na zájemce o sportovní vzhled bez zásahu do výkonu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama