0.9 C
Czech
Úterý 23. prosince 2025
ElektroVýrazné snižování cen elektromobilů nečekejte, varuje odborník s českými kořeny

Výrazné snižování cen elektromobilů nečekejte, varuje odborník s českými kořeny

Reklama

Snad všechny automobilky na světě investují ohromné peníze do elektrických vozů, aby se držely s proudem a prezentovaly se jako nadšenci ekologického provozu bez spalovacích motorů. Jenže i přes veškeré snahy jsou ceny elektromobilů pořád dost vysoko a podle experta na elektrifikaci Jeremyho Michalka se nějakého dramatického zlevňování jen tak nedočkáme.

Za vysokými cenami elektromobilů jsou především drahé baterie. Vozy s tímto pohonem nedokážou konkurovat klasickým autům na benzín a naftu. Přestože za posledních deset let došlo ke snížení cen akumulátorů a to až o 80%, tak nyní už další podobný pokles očekávat nelze.

Americký profesor s českým původem Jeremy Michalek z univerzity Camegie Mellone tvrdí, že optimismus ohledně dalšího poklesu cen není na místě. Za dosavadním poklesem cen baterií jsou totiž faktory, které jsou ve své podstatě vyčerpány.

Pokles ceny díky výrobě ve velkém a optimalizaci

Když rozjedete moderní výrobní linku, je jasné, že se vám celkové náklady na výrobu sníží. A vy si můžete dovolit jít s cenou produktu dolů. Tak to by byl první důvod, díky kterému můžete zlevňovat. Druhým je pak samotná optimalizace, kdy najdete co nejvíc efektivní postup pro všechny procesy. Jenže v případě výroby baterií nelze podle Michalka v tomto duchu pokračovat donekonečna.

Máte totiž limity v nákladech na materiál, které vám nedovolí jít s cenou ještě níže. Krátkodobým řešením může být, že bude elektromobilita financována ze zisku z běžných aut se spalovacími motory a podporována různými dotacemi, ale to není z dlouhodobého hlediska možné. Proč? Protože ve finále prodáváte něco za méně, než za kolik to při kalkulaci skutečných nákladů dokážete vyrobit.

Ceny vstupních surovin pro baterie velmi rychle rostou

Proti celkovému zlevňování elektromobilů jde i fakt, že významně rostou ceny surovin potřebných k výrobě akumulátorů. Hlavně lithium a kobalt. Zájem je obrovský a poptávka převyšuje nabídku.

Michalko věří, že řešením bude zásadní inovace v technologii baterií. Že už se zkrátka nebudou zdokonalovat a optimalizovat dosavadní postupy, ale že přijde revoluční objev, revoluční změna. Je prý velmi těžké předpovědět, kdy by něco takového mohlo přijít. A navíc i kdyby něco takového skutečně přišlo, rozhodně tím nebude garantován světový úspěch elektromobilů.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.

Tata Sierra v Indii odhalila ceny, výbavy i motory

Tata vrací do hry jméno Sierra a rovnou ukazuje, že míří vysoko. Nové SUV nabídne pět výbav, několik motorů a širokou paletu převodovek. Startuje zhruba na 330 tisících korun, objednávky se rozjedou v polovině prosince a první vozy dorazí začátkem roku 2026.

Cadillac CT5 pro Čínu dostal balíček V Performance

SAIC GM ukázal na autosalonu v Kantonu Cadillac CT5 pro rok 2026 s novým balíčkem V Performance. Přidává matně šedý lak Hurricane, červené brzdy Brembo a pár detailů navíc. Technika zůstává stejná, balíček míří na zájemce o sportovní vzhled bez zásahu do výkonu.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama