-0.4 C
Czech
Neděle 28. prosince 2025
OstatníOblíbená „Pětistovka“ válí a ještě válet bude. Fiat 500 cílí na budoucnost

Oblíbená „Pětistovka“ válí a ještě válet bude. Fiat 500 cílí na budoucnost

Reklama

Doba jde dopředu, automobilový průmysl také. Ve Fiatu vědí, po čem v budoucnu půjdou potenciální zákazníci ze všeho nejvíc. Malé a elektrické vozy. Jedním takovým se italská automobilka pyšní už teď, populární model 500 je ideální volbou do města, do práce a na nákup. Praktičtější auto byste pohledali jen hodně těžko.

Fiaty 500 jsou s námi na světě už pěkně dlouho. Za tu dobu si vydobyly nezastupitelné místo na trhu. Tento model je právem považován za jedno z nejúspěšnějších a nejvíce prodávaných malých aut, jaká si můžeme pořídit. Nově se nám dostal pod kapotu elektromotor. Vzhledem k tomu, že minulá verze byla hybridní, se to dalo trochu očekávat. Konkurenti, jako třeba Škoda Citigo iV, mají možná v mnoha kategoriích navrch, ale cenově se s 500 nemohou rovnat.

Malé, ale praktické

Rok 2022 přináší mnoho změn, ale Fiat 500 zůstává věrný klasice. Pár drobností se samozřejmě upravilo, ale jinak je to auto, na které jsme zvyklí. Nutno říci, že navzdory nižší ceně, tohle auto nepůsobí nijak levně. Malinké, předek ale zdobí veliké číslo 500, zadní část pak 4 písmena Fiat. Kola jsou velmi kvalitně zpracovaná a nepůsobí nijak rušivě. Díky baterii přibralo auto trochu na váze. 1,46 tuny už je pořádné číslo na takto malý hatchback.

Interiér nám trochu zchudl, ale o to více se do role dostaly kvalitnější materiály. Fiat šel na marketing chytře. V základu dostaneme auto skutečně bez ničeho. Pokud si dokoupíme vše, co potřebujeme, včetně obrazovky infotainmentu, budeme výslednou cenou možná nemile překvapení. Stále ovšem platí, že se kabina povedla. Vše působí čistě, uhlazeně a nepřeplácaně. Přesně takhle chceme cestovat po městě. Na lehko a bez stresu.

Elektrická síla

Výkon je do města více než ideální. Síla 117 koní, kterou nám produkuje elektromotor podporován baterií 42 kWh, je vskutku působivá. Krouticí moment 220 Nm a zrychlení z 0 na 100 za 9s. Nejdůležitějším faktorem při kupování Fiatu 500 bude jednoznačně dojezd. Při použití výhradně v městském provozu se dostaneme až na číslo 460 km. S tím už se dá žít.

Cena u základní verze s menší baterií startuje na čísle 700 000 korun. Je to opravdu hodně, ale mezi elektromobily je Fiat 500 král. Otázkou ovšem stále zůstává, jestli se nám koupě vyplatí. Do města rozhodně ano.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Renault s prototypem Filante Record ujel 1 008 km na jednu sériovou baterii

Renault si před koncem roku připsal rekord, který zní skoro jako provokace. S elektromobilem Filante Record ujel 1 008 kilometrů bez nabíjení. Držel přitom průměr 102 km/h a zvládl to za méně než deset hodin. Spotřeba spadla na 7,8 kWh na 100 kilometrů. A to celé se sériovou baterií o kapacitě 87 kWh.

Toyota ukázala prototyp GR GT a chystá silniční osmiválec

Toyota zvedla laťku své sportovní divize Gazoo Racing. Na domácí půdě ukázala prototyp GR GT a vedle něj i závodní verzi GR GT3 pro kategorii FIA. Novinka míří vysoko: kombinace osmiválce, hybridní techniky a transaxle koncepce slibuje výkon i vyváženost. Výrobce tvrdí, že silniční varianta má zůstat použitelná každý den.

Nový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama