4.1 C
Czech
Čtvrtek 18. prosince 2025
MotorkyNulové emise míří na vítězství. KTM SX-E 5

Nulové emise míří na vítězství. KTM SX-E 5

Reklama

Elektrický motocykl, kterým KTM potvrdila, že i elektřina může konkurovat závodním „kroskám.“ Alternativa motorům 50 cc. KTM se pokusila zachovat tvář svých krosových strojů, pouze přidala baterii. SX-E 5 je ideálním motocyklem pro začínající jezdce nebo motorkáře, kteří si rádi nehlučně zablbnou. 

Motokrosový stroj, který svou velikostí nebrání ani těm nejmenším v zábavě na rozbláceném terénu. Elektrické motorky nejsou na světovém trhu žádnou novinkou. KTM ale posunula tento pohon na zcela novou úroveň. Už jen fakt, že si firma troufla „nacpat“ baterii do motorky, která se bude mazat bahnem, jen docela zajímavý. Základním pravidlem ale zůstává, že stroj nesmí nijak narušovat zážitek z jízdy, a to ani svým vzhledem. SX-E 5 bychom od klasické „krosky“ téměř nerozeznali. 

Design 

Celou DNA firmy KTM dokresluje polepení. Klasická oranžová se míchá modrobílými nápisy KTM. Grafika dělá hodně, a právě u SX-E 5 vystihuje agresivní jízdu. Vysoko posazená řídítka NEKEN zajišťují stabilitu a pohodlnou jízdní pozici. Výška sedla se dostala na 665 mm, takže ideální i pro malé motorkáře. Snížit lze až na 615 mm. S tím už se dá pracovat. 

S podvozkem si výrobci hodně vyhráli. Černá kola s pořádně hrubým profilem působí velice drsně, přestože nedisponují nijak závratnou velikostí. Černě eloxované ráfky z hliníku se vyznačují výraznou pevností. Na kolech ještě chvíli zůstaneme, a to při povídání o brzdách. SX-E 5 je vybaven hydraulickými brzdami Formul. Odlehčené kotouče wave budí slušnou pozornost svou velikostí 160 mm. 

Musíme se pochopitelně zmínit i o jízdních režimech. Přímo pod řídítky najdeme přístrojový panel. Velice jednoduchý a přehledný. Můžeme si na něm nastavit jeden ze šesti různých režimů, podle toho, na jaký výkon se cítíme. SX-E 5 rovněž disponuje snímačem převrácení. Ten v případě pádu pozastaví přívod energie. Trhačka pak slouží k okamžitému vypnutí motoru. Kdo kdy závodil, ví, jak užitečné jsou to funkce. 

Motor 

Elektromotor je extrémně drobný, a tak krásně zapadá do vzhledu této mini krosové motorky. Nepřijde si na něj prach, voda, bahno a jiné neřády, kterými se budeme zaručeně brodit. Maximální výkon 5 kW. Na 100 % kapacity se dostaneme už po 70 minutách nabíjení. To není zas tak špatný výsledek. 

Verdikt 

Elektrická krosová motorka, se kterou si užijeme pořádnou porci zábavy. Zůstává otázkou, jestli 153 000 korun odpovídá produktu, který si pořídíme. 

Reklama
Reklama

Doporučujeme

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.

Tata Sierra v Indii odhalila ceny, výbavy i motory

Tata vrací do hry jméno Sierra a rovnou ukazuje, že míří vysoko. Nové SUV nabídne pět výbav, několik motorů a širokou paletu převodovek. Startuje zhruba na 330 tisících korun, objednávky se rozjedou v polovině prosince a první vozy dorazí začátkem roku 2026.

Cadillac CT5 pro Čínu dostal balíček V Performance

SAIC GM ukázal na autosalonu v Kantonu Cadillac CT5 pro rok 2026 s novým balíčkem V Performance. Přidává matně šedý lak Hurricane, červené brzdy Brembo a pár detailů navíc. Technika zůstává stejná, balíček míří na zájemce o sportovní vzhled bez zásahu do výkonu.

Peugeot Inception Concept je k vidění v Praze

Peugeot přivezl do Prahy koncept Inception a ukazuje ho jako ochutnávku své elektrické budoucnosti. Vůz stojí na platformě STLA Large a hraje hlavně na technologie. Zmizel klasický volant a nastupuje ovládání Hypersquare. Auto má být zároveň manifest i pojízdná laboratoř.

Peugeot Polygon sází na volant budoucnosti

Peugeot vytáhl koncept Polygon a ukázal, kam chce posunout řízení i celý i-Cockpit. Auto vypadá jako výkladní skříň designu, ale hlavní zpráva míří jinam. Do hry vstupuje Hypersquare a řízení steer by wire. Peugeot tvrdí, že změna začne už v roce 2027.

Konečně dorazil Opel Astra 2026. Modernizace potěší všechny fanoušky

Opel představil modernizovanou Astru pro modelový rok 2026 a ukazuje tím, že tradiční hatchbacky a kombi mají na evropském trhu stále své pevné místo. Astra je už léta jedním z nejdůležitějších kompaktních modelů koncernu Stellantis a konkurentem Volkswagenu Golf. Nyní přichází s výrazným faceliftem a technickými inovacemi, které ji posouvají do další éry.

Toyota chystá návrat legendárního MR2. Novinka by mohla nést označení GR

Sportovní divize Gazoo Racing získává v nabídce Toyoty stále výraznější roli a zdá se, že další krok bude mít podobu skutečného návratu ikonického modelu MR2. Na povrch se dostávají nové informace, podle kterých by plánovaný sportovní vůz mohl být prodáván už přímo pod značkou GR, nikoli výhradně s klasickým logem Toyota.

Toyota Mirai pokračuje i v roce 2026

Vodíkové auto slibuje rychlé doplnění energie a dlouhý dojezd. Toyota Mirai tuhle kartu hraje dál i pro modelový rok 2026. Praxe ale ukazuje, že největší roli nehraje volant ani výkon. Rozhoduje stojan, tlak a to, jestli z něj vůbec natankujete.

Nový Mercedes-Benz GLB 2026 je konečně k mání 

Mercedes-Benz pokračuje v omlazování své kompaktní modelové řady a po letošní premiéře nové generace CLA přichází na řadu GLB. A byť zvenku stále působí robustně a hranatě, technicky se jedná o úplně nový vůz. Designéři navíc dali přednost sjednocenému stylu, takže rozdíly mezi elektrickou a spalovací verzí jsou na pohled minimální, což je trend, který nyní sledujeme i u dalších prémiových značek.

Lexus LFA se vrací, tentokrát ale v elektrické podobě 

Jméno Lexus LFA v automobilovém světě vyvolává respekt i emoce. Superauto, které se vyrábělo pouhé dva roky a vzniklo jen v 500 exemplářích, zanechalo v roce 2012 hlubokou stopu. Jeho vysokootáčkový desetiválec vyvíjený ve spolupráci s Yamahou se stal legendou, kterou mnozí fanoušci dodnes považují za jeden z nejlepších motorů všech dob. A teď se LFA vrací. Ovšem jinak, než většina z nás doufala.

Vrátí se legenda? Kia ukázala nový koncept

Kia rozvířila vody automobilového světa sérií tajemných teaserů. Korejská automobilka zveřejnila krátké video a několik fotografií zcela nového konceptu, které okamžitě rozpoutaly spekulace, zda se náhodou nechystá návrat ikonického modelu Stinger.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama