-6 C
Czech
Pátek 26. prosince 2025
OstatníMazda roku 2023. MX-5 představuje nabroušené žihadlo

Mazda roku 2023. MX-5 představuje nabroušené žihadlo

Reklama

Mazda si na rok 2023 připravila vylepšenou legendu. Model MX-5 si drží těžiště pekelně nízko a odrovná nás i svým skvostným designem. Výrobci se snažili přiblížit vzhledem k pohybu. Na první pohled nás musí automobil lákat lehce přišlápnou plyn. Dynamika se stala určujícím faktorem. Cenově se sice MX-5 přibližuje milionu, počet zážitků za volantem ovšem vyčíslit nelze.

MX-5 patří mezi skutečné legendy, které mezi námi brázdí silnice už pěkných pár let. Postupem času se auto transformovalo, i tak si ale zachovalo ikonickou tvář. Nehledejme v tomto voze nic zvláštního. Účel plní jen jeden. Řidič musí cítit dynamiku podvozku, sílu motoru a nízké těžiště. Výsledkem tak zůstává jízda plná zážitků a vzpomínek. Za kvalitu se ovšem platí, a MX-5 není výjimkou. Základní cena nás sice nemusí tolik zarazit, pokud si ale dopřejeme nějaké ty prvky a technologie navíc, oprašme si peněženku. Těšit nás ale může fakt, že tahle investice se vyplatí. Japonská kvalita přetrvá věky a nás model MX-5 budeme jednou směle ukazovat vnoučatům. Pojďme se na tohle žihadlo podívat zblízka. 

Design 

Vzhled hraje u modelu MX-5 doslova první housle. Výkonný motor by byl k ničemu, kdyby nebyl podpořený designem vyjadřujícím dokonalou dynamiku. Přední část dostala vcelku známou masku s lesklým znakem uprostřed. LED světlomety se zúžily a protáhly do stran. Nárazník se snížil a svými otvory se stará o hladší proudění vzduchu. 17palcová kola nás okamžitě dostanou nejen svým stylem, ale také funkčností. Podporují nízké těžiště a automobil tak drží na vozovce jako přibitý. Barevně můžeme sáhnout po legendární rudé, nebo po novince jménem Zircon Sand. 

Interiér nabízí jednoduchost a pochopitelně kvalitu. Nikde se nesetkáme s levným plastem, naopak, vše je oblečené do kůže s masivními švy. Sedadla dostala skvělý skořepinový tvar a řadící páka se zmenšila natolik, aby co nejvíce padla do ruky. Ke starému stylu má sice interiér daleko, zvykneme si ale velice rychle. 

Motor 

Pod kapotou najdeme 1,5litorvý motor o výkonu 132 koní. Může se jevit jako malý, v poměru s ergonomií a hmotností vozu se ale jedná o skutečnou střelu. Točivý moment se ustálil na 152 Nm. 

Verdikt 

830 000 korun v základu je sice hodně peněz, v porovnání s výbavou jde ale o férovou nabídku. Dostat se sice můžeme až k milionu, to už je ovšem jiná pohádka. 

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama