-2.7 C
Czech
Středa 24. prosince 2025
MotorkyBMW F 850 GS Adventure dostalo dárek k výročí

BMW F 850 GS Adventure dostalo dárek k výročí

Reklama

40 let modelu GS se musí pořádně oslavit. Výrobci proto stvořili stroj, který vzdává poctu tomuto matadoru dlouhého cestování. Uvnitř klasické GS, zvenku ale kompletně nový zážitek. BMW F 850 GS dostalo zbrusu nový kabát, který sám o sobě budí dojem nezkrotné rychlosti. Tento speciální kousek je už sice vyprodaný, neztrácejme ovšem naději. Stačí přeci pořádně hledat. 

V roce 1980 se začaly v Německu bouchat na tu dobu velice ortogonální stroje, které symbolizovaly svobodu a pohodlí na dlouhé cesty. GS je model, který je jako stvořený do nehostinných podmínek a strmých, neprostupných terénů. Výroční verze je poctou celé historii, kterou GS představuje. Už tehdy si výrobci uměli poradit s ergonomií, která zajišťovala fantastické jízdní vlastnosti a pohodlí. Nejnovější verze je nositelem těchto hodnot, navíc ji rozhodně nezaměníme s žádným jiným modelem. 

https://twitter.com/drivespark/status/1284110754287935490?s=20&t=ZR7cGBadwOtf9e_hsU5NRg

Design 

Vzhled je tou hlavní proměnnou, kterou výrobci uctili službu verze GS. Vnitřnosti jsou stejné jako u běžného GS, tudíž se vyplatí zaměřit se převážně ne vizáž. BMW se inspirovalo modelem R 100 GS, kterému se přezdívá „Bumblebee“, neboli čmelák. Kombinace černé a žluté barvy dokáže zaujmout už na první pohled. Navíc díky ní budí motocykl daleko větší respekt. Černou a žlutou nedostala jen nádrž, ale i všechny ostatní prvky jako kola, rukojeti, sedlo apod. 

Kola se vyšplhala do vcelku robustní velikosti. Zadní 17 palců, přední 21 palců. Díky tomu máme i na těch nejostřejších terénech stroj krásně pod kontrolou. Výška sedla nabrala hodnoty 875 mm, takže jízdní pozice je krásně vzpřímená, a to, jak známo, je pro delší cestování nepostradatelný faktor. Hmotnost 207 kg by se dala považovat za zlatý střed. Máme díky ní pocit, že sedíme na robustním a těžkém stroji, na svižnosti ale motocyklu neubírá. 

Brzdy musí ustát vše. Dva kotouče vepředu a jeden vzadu. 305 mm a 265 mm. Objem nádrže rozhodně potěší. 23 litrů už je kapacita, na kterou se můžeme spolehnout. Tenhle stroj byl zkrátka stvořen pro cestování. 

Motor 

O výkon 70 kW se stará kapalinou chlazený dvouválec o objemu 853 cc. Maximální „krouťák“ 92 Nm nás dokáže pěkně odpíchnout. Nejrychleji se svezeme až přes 200 km/h. Nemusíme se tedy bát cestovat po rušných silnicích. GS je neuvěřitelně kompatibilní s jakýmkoli druhem terénu. Na silnici nám BMW bude ovšem díky odpružení připadat lehce měkké. 

Verdikt

Verzi k výročí 40 let existence už pravděpodobně neseženeme. Pokud se zaměříme na klasické GS Adventure, připravme si přes 400 000 korun. Za mašinu těchto kvalit se nám to ovšem vyplatí.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.

Audi GT50 Concept. Když se závodní historie potká s budoucností

V době, kdy automobilový průmysl stále více směřuje k unifikaci a elektrifikaci, působí koncept Audi GT50 jako svěží připomínka toho, že emoce, motorsport a technická odvaha mají u čtyř kruhů stále své místo. Tento výjimečný vůz nevznikl v tajném designérském studiu ani pod vedením marketingového oddělení, ale v rukou učňů Audi v německém Neckarsulmu, kteří dostali příležitost přetavit historii značky do moderní podoby.

Nissan Hyper Punk ukázal SUV pro influencery

Nissan odhalil koncept Hyper Punk jako kompaktní crossover s ostrou karoserií z mnohoúhelníků a obřími koly. V kabině škrtá tlačítka a sází na obrazovky, kamery a umělou inteligenci. Auto míří na tvůrce digitálního obsahu a poprvé se ukáže na tokijském autosalonu.

Mazda CX-50 Meridian Edition. Terénní styl spíš na efekt než do akce

Mazda se už několik let pohybuje na hraně v segmentu kompaktních SUV. Vedle zavedeného modelu CX-5 totiž nabízí také CX-50, který se na první pohled jeví jako velmi podobné auto. Rozměrově jsou si oba vozy blízké, jízdně patří k tomu nejlepšímu ve třídě a CX-5 je navíc o něco levnější. Přesto Mazda tvrdí, že mezi nimi existuje zásadní rozdíl. Nikoli v technice, ale v charakteru.

Tata Sierra v Indii odhalila ceny, výbavy i motory

Tata vrací do hry jméno Sierra a rovnou ukazuje, že míří vysoko. Nové SUV nabídne pět výbav, několik motorů a širokou paletu převodovek. Startuje zhruba na 330 tisících korun, objednávky se rozjedou v polovině prosince a první vozy dorazí začátkem roku 2026.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama