Milovníci klasických velkoobjemových motorů se mohou radovat – Mercedes-Benz se nechystá ukončit výrobu svého legendárního dvanáctiválce. Podle nejnovějších informací by měl tento typ pohonné jednotky zůstat v nabídce minimálně do 30. let tohoto století. Přesto ale zůstává otevřená otázka, na jakých trzích bude možné tyto vozy skutečně koupit.
V současnosti najdeme dvanáctiválec už jen v jediném modelu – v Mercedes-Maybach S680, tedy v nejluxusnější limuzíně značky. Právě tento model je symbolem toho, že V12 dnes není o masovém prodeji ani o rekordních výkonech, ale spíše o tradici, výjimečnosti a o určitém technickém i společenském statusu.
Markus Schäfer, technický ředitel Mercedesu, se nechal pro Car and Driver slyšet, že automobilka počítá s dvanáctiválci i do příští dekády, i když neupřesnil, zda se udrží na trzích v Evropě či Severní Americe. Právě tam by totiž motory mohly narazit na přísné emisní předpisy, které vstoupí v platnost na konci roku 2026.
V12 s krátkou tradicí jen tak nezmizí
Dvanáctiválce mají v historii Mercedesu relativně krátkou, ale výraznou stopu. Přestože jde o automobilku s více než stoletou tradicí, svůj první sériový V12 uvedla až v roce 1991. Tehdy šlo o model S600, který vznikl jako odpověď na konkurenční BMW řady 7. Později se Mercedes pustil i do sportovnějších projektů a dvanáctiválec se objevil například v extrémním CLK GTR s výkonem přes 600 koní.
Dnes stojí Mercedes před složitým rozhodováním. Firma sice vyvíjí moderní osmiválcové jednotky, které dokážou projít připravovanými emisními testy a pravděpodobně se objeví v budoucích modelech AMG, ale otázkou zůstává, jaký smysl má udržovat v nabídce dvanáctiválec. Je zřejmé, že půjde spíše o prestižní motor vyhrazený pro luxusní modely Maybach, než o pohonnou jednotku pro širší portfolio vozů.
Sporting an AMG 6.0-liter-V12-biturbo engine, the Mercedes-AMG S 65 Coupé is a testament to our attention to detail and quality of workmanship. 📷: @keeponracingtv
— Mercedes-AMG (@MercedesAMG) December 23, 2017
[Csn: 11.9 l/100 km | CO2: 279 g/km] pic.twitter.com/wPj07NkWhe
Ani mimo Mercedes ale dvanáctiválec neztratí význam. Italská automobilka Pagani dlouhodobě využívá právě motory AMG V12 pro své exkluzivní supersporty a možnost pokračovat v této spolupráci je pro ni zásadní.
Verdikt
Dvanáctiválec je tak v dnešní době spíše symbolem tradice a luxusu než budoucnosti mobility. Pro běžné řidiče se stane raritou, pro sběratele a fanoušky však bude stále představovat vrchol technického umění. Jedno je jisté – motor V12 s třícípou hvězdou na kapotě ještě neřekl poslední slovo.