-0.4 C
Czech
Neděle 28. prosince 2025
ZajímavostiVe státě New York se od roku 2035 přestanou prodávat automobily se...

Ve státě New York se od roku 2035 přestanou prodávat automobily se spalovacími motory

Reklama

Další stát se připojil k průkopníkům „zeleného myšlení“ a oznámil, že už nebude dál trpět zplodiny ze spalovacích motorů. Od roku 2035 by se měly ve státě New Yorku nadobro přestat prodávat automobily se spalovacími motory. Jedná se o další krok směrem k dosažení většího cíle do roku 2050.

Stalo se to, co se očekávalo už delší dobu a k čemu se pomalu uchylují všichni lídři významných zemí, měst a unií. Ve středu byl podepsán zákon ve státě New York v USA, který se ne málo podobá zákonu ve státě Kalifornii. Postupně tak země ve Spojených státech amerických směřují k dohodě o snížení skleníkových plynů, které zapříčiňují globální oteplování.

Je potřeba zmínit, že co se týče čísel, je na tom Amerika opravdu na pováženou. Ne snad že by se Američané nesnažili, ale když vezmeme v potaz počet obyvatel, stále ještě zaostávají.

Otázkou stále zůstává, jestli je necelých 15 let dostatek času na to, aby si lidé dokázali poradit bez spalovacích motorů. Je samozřejmě fair zmínit, že elektromobilový průmysl jede naplno a výsledky jsou čím dál tím lepší a lepší. Jestli si nudou lidé moci dovolit kupovat elektromobily ve velkém, je ale ve hvězdách. Spíše půjde o finanční stránku věci než o to, že by těchto elektrických aut bylo málo. 

Kdopak zákon podepsal?

Guvernérka státu New York Kathy Hochul je v úřadu teprve od srpna, ale ve své službě rozhodně nelení. Důkazem je právě zmíněný zákon, kdy se na celém území státu New York nebudou moci od roku 2035 prodávat nová vozidla se spalovacími motory.

Krom toho se také odhodlala vyřešit otázku znečištění ovzduší středními a těžkými nákladními vozidly. Ty by měly vymizet do roku 2045. Je tedy pravděpodobné, že „heavy-duty“ trucky už nebudou symbolem Ameriky, jako tomu bylo doposud.

Cílem je snížit množství skleníkových plynu do roku 2050 o 85% procent. V tomto ohledu si počínají Spojené státy velmi zodpovědně a hlavně jednají včas. Je sice za 5 minut 12, ale je moc dobře, že se věci hýbou. Celý plán se krásně shoduje s programem, který zastává prezident Joe Biden. Ten má vizi, že v roce 2030 bude polovina prodaných vozidel na území USA elektrických.

Je to reálné?

Automobilky jedou naplno. V případě Američanů je největším tahounem Tesla a GM. Evropa už obdobný plán zavedla. U nás se ale nemáme opravdu čeho bát. VW a Škoda jedou ve dne v noci. Jestli se podaří Spojeným státům uspět a do roku 2050 pročistit ovzduší je pochopitelně otázka na jasnovidce. Jak ale říká jeden reklamní slogan: Nezjistíš, když to nezkusíš.

Reklama
Reklama

Doporučujeme

Renault s prototypem Filante Record ujel 1 008 km na jednu sériovou baterii

Renault si před koncem roku připsal rekord, který zní skoro jako provokace. S elektromobilem Filante Record ujel 1 008 kilometrů bez nabíjení. Držel přitom průměr 102 km/h a zvládl to za méně než deset hodin. Spotřeba spadla na 7,8 kWh na 100 kilometrů. A to celé se sériovou baterií o kapacitě 87 kWh.

Toyota ukázala prototyp GR GT a chystá silniční osmiválec

Toyota zvedla laťku své sportovní divize Gazoo Racing. Na domácí půdě ukázala prototyp GR GT a vedle něj i závodní verzi GR GT3 pro kategorii FIA. Novinka míří vysoko: kombinace osmiválce, hybridní techniky a transaxle koncepce slibuje výkon i vyváženost. Výrobce tvrdí, že silniční varianta má zůstat použitelná každý den.

Nový Jeep Compass míří na Evropu a startuje s hybridem a elektromobilem

Jeep Compass ve třetí generaci sází na Evropu. Vypadá jako americký tvrďák, ale techniku bere z rodiny Stellantis a ladí se na evropský vkus. Základ stojí na platformě STLA Medium, kterou sdílí i příbuzné modely od Peugeotu a Opelu. Výroba se počítá hlavně pro evropské zákazníky, i proto novinka působí civilněji a promyšleněji než dřív.

Volkswagen ID.Unyx 08 přináší 800V techniku do velkého SUV

Volkswagen posílá do Číny elektrické SUV ID.Unyx 08 s dojezdem až 730 km podle místních měření a s 800V architekturou. Novinka stojí na technice čínského Xpeng a míří na trh, kde se evropským značkám v posledních letech dýchá čím dál hůř.

Alpine A390 přijíždí jako elektrický fastback s pohonem všech kol

Alpine rozšiřuje svou nabídku o model A390. Nový elektrický fastback staví na třech elektromotorech a poprvé u značky přináší pohon všech kol. První jízdy ukazují, že chce navázat na jízdní projev A110, jen ve větším a praktičtějším balení.

Ford Lightning je tady. Sice elektrický, ale se spalovacím generátorem

Automobilka Ford chystá zásadní obrat ve své elektrické ofenzivě. Čistě elektrický Ford F-150 Lightning má po roce 2025 skončit a nahradí ho zcela nová generace s označením Lightning EREV. Zkratka znamená Extended-Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Přesně to vystihuje hlavní změnu. Pod kapotou se objeví spalovací generátor.

KGM Actyon v Česku zlevnil a přidává hybrid

KGM, dříve SsangYong, rozšiřuje českou nabídku modelu Actyon. K dosavadní specifikaci přidává levnější výbavu Style a nově také hybrid, který slibuje výrazně nižší spotřebu. Zůstává důraz na prostor, bohatou výbavu a jednoduchý ceník.

Ferrari Amalfi spojilo krásu, sílu a lehkost pohybu

Když v Maranellu začali navrhovat nový model Ferrari Amalfi, nástupce elegantního kupé Ferrari Roma, nevznikaly nejdřív technické výkresy ani detaily světel. Základem byl takzvaný speed form, čistá socha karoserie zbavená mřížek, světlometů i zpětných zrcátek. Právě tato esence měla definovat charakter vozu.

Jaguar Type 00 se ukázal v ulicích a odhalil, kam míří nové GT

Jaguar vytáhl do Paříže elektrický koncept Type 00 a poprvé ho pustil mezi běžná auta. Studie z loňska dál rozděluje fanoušky, ale značka ji bere jako výkladní skříň nového stylu. Přesně proto se s ní ukázala během pařížského týdne módy. A přidala k tomu i další střípky o chystaném sériovém modelu.

Nissan Hyper Adventure ukázal elektrické SUV pro výpravy do přírody

Nissan odhalil koncept Hyper Adventure jako druhý vůz z plánované série pokročilých elektromobilových studií pro Japan Mobility Show. Digitální sportovní SUV míří na lidi, kteří jezdí za dobrodružstvím a chtějí žít ekologicky. Klíčovou roli hraje velká baterie, systém V2X a pohon všech kol e 4ORCE.

Mercedes-Benz ukázal luxusní Unimog k osmdesátinám

Mercedes posunul Unimog do role showcaru a přidal mu prvky luxusu, které si dřív spojoval spíš s třídou G. Na projektu spolupracoval s Hellgeth Engineering a cílil na zákazníky, kteří chtějí extrémní terénní techniku, ale odmítají spartánskou kabinu. Vznikl unikát postavený na Unimogu U 4023, s novým šestiválcem a výbavou, která se v tomhle segmentu moc nevidí.

Kia K4 Hatchback pro rok 2026. Praktičtější než sedan, cenově míří proti Civicu

Kia rozšiřuje nabídku kompaktních vozů o hatchbackovou verzi modelu K4, která by měla oslovit především evropské, a tedy i české, zákazníky. Novinka pro modelový rok 2026 staví na kombinaci praktičtější karoserie, moderní techniky a cenové dostupnosti, která ji řadí pod úroveň hlavních konkurentů v čele s Hondou Civic.

Nissan Hyper Tourer ukázal futuristickou vizi elektrického minivanu

Nissan představil koncept Hyper Tourer jako plně elektrický minivan zaměřený na komfort, společné cestování a špičkové technologie. Studie spojuje autonomní řízení, pohon e-4ORCE a interiér inspirovaný japonskou estetikou. Výsledkem je mobilní lounge, kde hraje hlavní roli pohoda posádky.

EU ustupuje od zákazu spalovacích motorů v roce 2035

Plán EU zakázat od roku 2035 prodej nových vozů se spalovacími motory dostává vážné trhliny. Po silném tlaku členských států i klíčových automobilek Evropská komise oficiálně navrhla zmírnění původně velmi přísných pravidel. Zákaz, jak byl dosud nastaven, tak možná nikdy nevstoupí v platnost.

Nissan Hyper Force ukázal vizi elektrického supersportu

Nissan na Japan Mobility Show představil koncept Hyper Force jako vrchol série pěti studií „hyper“. Jde o plně elektrický vysokovýkonný supervůz s výkonem až 1 000 kW a technikou kolem baterie s pevným elektrolytem. Koncept cílí na závodní nadšence i hráče a počítá s režimy R a GT.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama