Automobilka Volkswagen v posledních letech čelila ostré kritice za změny, které podle mnohých zákazníků nebyly nutné. Patřilo mezi ně především soustředění většiny funkcí do dotykového displeje, nahrazení klasických tlačítek dotykovými posuvníky – a také experimenty s novými typy klik dveří. Nyní ale vedení značky přiznává, že některé nápady nebyly šťastné, a slibuje návrat k tradičním řešením.
Na autosalonu IAA Mobility v Mnichově se generální ředitel VW Thomas Schäfer otevřeně vyjádřil k takzvaným pop-out klikám. „Ano, vypadají moderně a elegantně, ale v praxi jsou hrozné na ovládání,“ prohlásil podle Motor1. Ironií je, že nejnovější koncept značky – model ID. Every1 představený letos v březnu – je těmito klikami stále vybaven. Podle Schäfera však vznikl v době, kdy Wolfsburg považoval tento trend za vhodný. Produkční verze malého elektromobilu se očekává až v roce 2027, a tedy je ještě čas vrátit se k tradiční konstrukci.
Problémy v praxi
Modely ID.4 a ID.7 zapuštěné kliky používají, protože dveře fungují na elektronickém otevírání. Přesto je možné je částečně ovládat klasickým způsobem. Jenže i zde se objevily potíže. Kvůli nedostatečnému utěsnění mohl pronikat dovnitř vlhký vzduch a poškodit elektroniku dveří. Volkswagen proto musel loni svolat téměř 100 tisíc vozů a na čas dokonce zastavit výrobu v americkém Chattanooze.
Co zákazník chce
Budoucí směr naznačuje chystaný Volkswagen ID.2 Polo, který se má držet osvědčené klasiky. Ačkoli zapuštěné kliky automobilkám pomáhají zlepšit aerodynamiku a tedy i dojezd elektromobilů, Schäfer zdůrazňuje, že zpětná vazba zákazníků je důležitější než pár kilometrů navíc. „Dáváme lidem to, co chtějí. Posloucháme zákazníky, dealery, média – a bereme to vážně,“ řekl.
Zapuštěné kliky se mimochodem staly jednou z nejčastějších stížností v americké studii J.D. Power 2023 U.S. Initial Quality Study. Dokonce se spekuluje, že v Číně by mohly být úplně zakázány – tamní regulátoři uvažují o zákazu plně skrytých klik, povoleny by zůstaly jen částečně výsuvné varianty s mechanickou zálohou.
Tradice má stále cenu
Aerodynamické výhody či designová čistota sice hrají roli, ale pro každodenní používání je spolehlivost klíčová. V době, kdy jsou moderní vozy čím dál složitější, může být návrat k jednoduchým a ověřeným řešením tou nejlepší cestou – i když to znamená obětovat pár kilometrů dojezdu a trochu futuristického vzhledu.